Anotace | Sdělení Ústavního soudu.
Plénum Ústavního soudu přijalo pod sp. zn. Pl. ÚS-st. 37/13 dne 13.
srpna 2013 ve složení Stanislav Balík, Ludvík David, Jan Filip, Vlasta
Formánková, Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar Lastovecká, Jan Musil,
Jiří Nykodým, Pavel Rychetský (soudce zpravodaj), Vladimír Sládeček,
Kateřina Šimáčková a Milada Tomková na návrh III. senátu Ústavního
soudu podle §23 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve věci jeho
právního názoru pro řízení vedené pod sp. zn. III. ÚS 665/11, který se
odchyluje od právního názoru Ústavního soudu vysloveného v nálezech ze
dne 15. dubna 2003 sp. zn. I. ÚS 752/02, ze dne 20. prosince 2006 sp.
zn. I. ÚS 733/05, ze dne 10. listopadu 2010 sp. zn. I. ÚS 2462/10 a ze
dne 5. září sp. zn. II. ÚS 670/12,
toto stanovisko:
- Rozhodnutí ministra spravedlnosti podle §399 odst. 1 zákona č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění
pozdějších předpisů, kterým bylo povoleno vydání osoby z České
republiky do cizího státu za účelem trestního stíhání nebo výkonu již
uloženého trestu odnětí svobody nebo ochranného opatření spočívajícího
ve zbavení svobody, není rozhodnutím o opravném prostředku proti
rozhodnutí soudu, kterým byla podle §397 odst. 1 trestního řádu
vyslovena přípustnost jejího vydání. Zatímco soud rozhoduje o tom, zda
není dán některý z důvodů uvedených v §393 trestního řádu, jenž by
činil vydání nepřípustným, ministr spravedlnosti tyto závěry soudu sám
dále nepřehodnocuje a jejich věcnou správností se zabývá pouze s
ohledem na možnost využití svého oprávnění předložit věc v případě
svých pochybností k přezkoumání Nejvyššímu soudu podle §397 odst. 3
trestního řádu. Vlastní rozhodování ministra spravedlnosti o povolení
vydání se kromě posouzení jeho politických aspektů, jejichž hodnocení
soudům zásadně nepřísluší, omezuje na zjištění, zda soud pravomocně
rozhodl, že vydání je přípustné, dále zda nenastala některá ze
skutečností uvedených v §399 odst. 2 a 4 trestního řádu a zda případně
nenastala jiná skutečnost, která by představovala právní překážku
povolení vydání. Z těchto důvodů může osoba, o jejíž vydání jde, podat
ústavní stížnost jak proti rozhodnutí vrchního soudu o stížnosti proti
usnesení krajského soudu, kterým bylo o přípustnosti vydání rozhodnuto
v prvním stupni, tak proti rozhodnutí ministra spravedlnosti o povolení
vydání. Obě tato rozhodnutí se totiž navzájem odlišují svým účelem a
předmětem posouzení, pročež mají z hlediska řízení před Ústavním soudem
povahu rozhodnutí o posledním procesním prostředku, který zákon
poskytuje této osobě k ochraně jejího práva (§72 odst. 3 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). Lhůta k
podání ústavní stížnosti se v případě každého z nich posuzuje
samostatně.
- V řízení o ústavní stížnosti proti rozhodnutí ministra
spravedlnosti podle §399 odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, kterým bylo
povoleno vydání stěžovatele z České republiky do cizího státu, Ústavní
soud posuzuje také, zda vydání nebrání skutečnost, že osobě, o jejíž
vydání jde, byla v České republice udělena mezinárodní ochrana, nebo že
doposud nebylo pravomocně rozhodnuto o její žádosti o udělení
mezinárodní ochrany, včetně případného soudního přezkumu. Smyslem obou
uvedených podmínek povolení vydání je garance, že jeho realizace nebude
znamenat porušení závazku vyplývajícího ze zásady non-refoulement ve
smyslu čl. 33 odst. 1 Úmluvy o právním postavení uprchlíků, publikované
společně s Protokolem týkajícím se právního postavení uprchlíků z 31.
ledna 1967 pod č. 208/1993 Sb., a čl. 2 a 3 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod, jenž má jako závazek ze smlouvy o ochraně
lidských práv přednost před jinými závazky z mezinárodních smluv.
Ústavní soud však v tomto řízení ani nepřezkoumává ani nepřehodnocuje
právní závěry obsažené v rozhodnutí soudu, kterým bylo vysloveno, že
vydání je přípustné.
Účinnost 10.9.2013. |